Genius Studio

Uw partner voor Webdesign en SEO

De basis van de Google zoekmachine is een algoritme met de naam PageRank. In essentie wordt de waarde van een pagina bepaald door het aantal malen dat er naar gelinkt wordt vanaf andere internetpagina’s. Elke verwijzing betekent een stem voor een pagina. Een groot deel van uw website wordt regelmatig bezocht door de spider van Google, Googlebot genaamd. De spider leest de pagina en slaat de gegevens op in de index. De spider is in staat om hyperlinks te volgen, en kan op die manier een groot deel van het web bezoeken. Google analyseert ook de pagina die de stem uitbrengt. PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te rangschikken. Een hoge PageRank betekent niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten hoog zal scoren, dat ligt aan de manier met welke woorden en tekens de zoekopdracht is ingegeven.

Google heeft een algoritme (verschillende reeksen instructies) om te bepalen welke pagina het eerst in de resultaatlijst wordt genoemd. Belangrijk daarbij is, naast de vraag hoe belangrijk een zoekterm op de pagina is, hoe vaak er naar een pagina gelinkt wordt, vanaf welke pagina’s en met welke tekst. Om hoog in Google vermeld te komen, worden er methoden gebruikt om kunstmatig de ‘pagerank’ van pagina’s op Google te verhogen, bijvoorbeeld door het creëren van ‘fake’ webpagina’s, die slechts dienen om naar andere pagina’s te verwijzen, zodat deze een hogere rang krijgen. Google heeft een aantal malen zijn algoritme aangepast om zo het effect van dergelijke praktijken te verminderen of teniet te doen.
Uw website dupliceren is dus niet verstandig!

Harde uitspraken die de plaats van een webpagina in de resultatenlijst van een zoekopdracht voorspellen zijn erg moeilijk en vaak twijfelachtig. Het exacte algoritme van Google wordt namelijk door de makers geheim gehouden en is voor buitenstaanders niet altijd even gemakkelijk te begrijpen. Niemand weet hoe zwaar PageRank doorweegt in het algoritme.

Tips om slimmer te zoeken

  1. Men kan een zin in Google vinden. Als men bijvoorbeeld het verschil tussen Belgen en Nederlanders wil zien, kun je zoeken op verschillen tussen Nederlanders en Belgen. Maar misschien is het handiger om de zin tussen aanhalingstekens te zetten (” ” ). Google laat dan alleen pagina’s zien waar de woorden “verschillen tussen Belgen en Nederlanders” meteen na elkaar en in deze exacte volgorde te zien zijn.
  2. Als men wil weten hoeveel inwoners bijvoorbeeld Parijs heeft, kan men het beste het volgende intypen: “Parijs heeft * inwoners”. De zoekmachine ziet het sterretje als een JOKER, dus op die plaats kan van alles staan. Maar als iemand op zijn website de volzin “Parijs heeft lelijke inwoners” heeft staan, zal Google die pagina dus ook laten zien. Het kan ook in samenstellingen, bijvoorbeeld: “de snelheid van het licht is * per * “; men vindt dan de snelheid van het licht in meters per seconde maar ook in kilometers per uur.
  3. Het is ook mogelijk met de zoekmachine binnen een site te zoeken: je weet dat de info die je zoekt op de betreffende site staat, maar niet wáár. Het kan dan slim zijn om met Google binnen die site te zoeken. Het gaat als volgt: ‘site:’ gevolgd door de naam van die website (overigens werkt dit het best zonder de toevoeging ‘www’). Als men bijvoorbeeld een nieuwsbericht van De telegraaf over prinses Máxima zoekt, typ dan: Máxima site:telegraaf.nl.
  4. De zoekmachine heeft ook de mogelijkheid naar definities te zoeken. Gebruik dan ‘define:’ gevolgd door de zoekterm. Als men bijvoorbeeld een definitie van snelheid zoekt, typ dan: define:snelheid.
  5. Google heeft ook een ingebouwde rekenmachine. Indien als zoekterm een rekensom (bvb 5 * sqrt(9)) wordt gegeven, komt bovenaan de zoekresultaten het antwoord te staan.
  6. Wanneer men de naam van een voetbalclub, die in een hoogste landelijke divisie speelt, invoert, zal er boven de zoekresultaten de eindstand van de laatstgespeelde wedstrijd staan. Daaronder staat welke club de volgende opponent is.