Genius Studio

Uw partner voor Webdesign en SEO

Google AdWords laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruik maken van Google Adsense. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.

Hoe werkt Google Adwords?

Adwords maakt gebruik van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas moet betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt.

Als adverteerder kan je zelf bepalen wat het maximum bedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties die het meeste opbrengen per klik bovenaan geplaatst.

Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik. Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een maximumbudget instellen (bijvoorbeeld 10 euro per dag met een maximum van 10 cent per klik). Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer getoond.

De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. De adverteerder heeft verder nog de keuze zijn advertentie doelgerichter en specifieker aan te bieden, bv regiogericht enz. enz.

Doordat Google Adwords gebruik maakt van het Pay-per-click systeem is het mogelijk om klikfraude te plegen. Om dit te voorkomen heeft Google reeds al het mogelijke gedaan, maar 100% bestrijden kunnen ze het natuurlijk niet.